Ljuset i tunneln

Nu börjar faktiskt vår vistelse i Vietnam gå mot sitt slut. Visserligen har vi typ en vecka kvar, men vi har allt planerat, vilket känns som ett steg närmare slutet. Eller slutet och slutet, vi har ju fortfarande en månad kvar i Thailand också! Men jag är jävligt nöjd med resan hittills! Vi har nästan fått gjort allt vi ville, men vissa saker har uteblivit pga dåligt väder eller helt enkelt bara lathet. Idag lämnar vi Saigon och åker till en ö som tydligen ska ha dom finaste stränderna i hela Vietnam. Igår var på utflykt, vi besökte ett tempel som tillhör Cao Dai sekten. Sjukt fint, men en lite galen grupp med egen armé och en mix av alla olika religioner. Sen åkte vi till Cu Chi tunnlarna. Hit har jag velat åka hur länge som helst, så att faktiskt komma dit var helt fantastiskt coolt. Vi fick se film om hur befolkningen försvarade sig och hur de började med det otroligt komplicerade tunnelsystemet. Sen gick vi runt och fick se hemliga ingångar, fällor, mötesrum och även skjuta lite gamla vapen. Jag kommer inte ihåg vad det hette, men fett var det i alla fall. Till sist fick man lov att krypa ner i de mer turistvänliga delarna av tunnlarna. Alltså de som gjorts större. Man kan gå som mest 100 meter under marken, men de flesta vågar inte gå ner eller går upp på första vägen ut, efter 15 meter. Vi gick hela och det kändes bra. Jag kan inte säga att jag tyckte det var så obehagligt. De tunnlarna är relativt stora, man kan gå hukad om man är liten, det är andra folk där och ljus längs vägen. Men det är som sagt de turistvänliga delarna, tror inte jag vill, eller får plats för den delen, i de riktiga delarna.
 
 
Jag vill lägga upp fler bilder men vi måste äta frukost innan vi ska till flygplatsen!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0